Cześć!
Trafiłeś tutaj bo dodałeś swój email do listy newslettera Bloga Kurs Geodety!
Dziękuję i gratuluję, mam nadzieję że dzięki treściom na blogu Twoja produktywność wzrośnie, przez co będziesz miał więcej czasu dla siebie i Twoich bliskich 🙂
Poniżej instrukcja jak zaimportować i używać stworzonej przeze mnie bazy danych.
1. Rejestrujemy się w Notion
Każdy kto nie ma konta w aplikacji Notion przed korzystaniem z bazy o aktach prawnych musi się zarejestrować.
- wchodzimy na stronę Notion TUTAJ i wybieramy „Sign up”
- Notion pozwala na rejestrację przez konto Google lub email. Wybierając to drugie dostaniesz link aktywacyjny na podany adres
- warto wiedzieć że późniejsze logowanie za pomocą konta Google będzie odbywać się na poziomie przeglądarki, a jeżeli użyjemy inny email, będziemy dostawać za każdym razem link do logowania na skrzynkę w oddzielnej wiadomości
2. Duplikujemy bazę aktów prawnych na swoje konto
Udostępniając jakąkolwiek stronę Notion mamy kilka opcji. Jedną z nich jest możliwość duplikowania, czyli kopiowania udostępnionej strony do własnego konta. W ten sposób możesz dodawać strony od innych użytkowników.
- otwórz link z udostępnianą przeze mnie bazą „Aktów Prawnych w GiK” – TUTAJ
- w prawym górnym rogu klikamy „Duplicate”
- jeżeli jesteś zalogowany, baza została dodana do twojego konta, jeżeli nie, zostaniesz poproszony o zalogowanie się
3. Przegląd możliwości bazy danych
Jeżeli wszystko zrobiłeś jak opisałem wyżej, Twoim oczom powinien ukazać się podobny widok:
- zwróć uwagę że strona jest zablokowana – możesz tak robić z każdą stroną w Notion żeby zabezpieczyć ją przed przypadkową edycją
- odblokuj bazę klikając „Locked„
Baza danych „Akty prawne w GiK” jest stworzona na podstawie wykazu aktów prawych publikowanych corocznie przez GUGiK.
Baza posiada podstawowe widoki („podstrony”):
- Pełen wykaz – wszystkie akty prawne w formie tabeli
- Same Ustawy – wykaz samych ustaw w formie tabeli
- Same Rozporządzenia – wykaz rozporządzeń w formie tabeli
- wg nr uprawnień – tablica Notion pogrupowana według zakresów uprawnień zawodowych:
- wg Kategorii – tablica pogrupowana według kategorii aktów prawnych:
- Pełna treść aktów – akty prawne które obowiązują w pełnym zakresie posiadają zaimportowany plik pdf z treścią
- Wybrane części z aktów – akty prawne z których obowiązują jedynie wybrane artykuły
Każdy akt prawny posiada przypisane do niego właściwości:
- Link – odnośnik do serwisu prawo.sejm.gov.pl gdzie znajdziemy akty prawne wraz z informacjami o zmianach
- Artykuły – jeżeli akt prawny ma określone jedynie niektóre artykuły
- Lp. – liczba porządkowa z oryginalnego wykazu aktów prawnych publikowanego przez GUGiK
- Kategoria – określenie czego akt prawny dotyczy
- Zakres uprawnień – wskazanie który zakres uprawnień będzie najbardziej zainteresowany
- Data aktu prawnego – data uchwalenia aktu prawnego
- Status aktu – bieżący status w prawodawstwie polskim
- Zakres aktu – „całość” lub „część”
- ilość stron – ilość stron podstawowej części aktu prawnego ( bez załączników)
- typ – „ustawa” lub „rozporządzenie”
4. Sposoby na pracę z bazą Aktów Prawnych w GiK
Stworzona przeze mnie baza danych ma służyć głównie do dwóch rzeczy:
- jako pomoc i rozbudowany notatnik w czasie przygotowań do uprawnień zawodowych
- jako narzędzie do szybkiego odnajdywania aktów prawnych na co dzień
Baza nie została stworzona tylko w jednej formie, ponieważ jest w pełni edytowalna. Oznacza to, że możesz dowolnie dodawać widoki bazy („podstrony”), które są różnym rodzajem przedstawiania wpisów w bazie wraz z właściwościami.
Widoki możesz dowolnie sortować i filtrować według właściwości, które również możesz pozmieniać według własnego uznania (szczególnie pozycję „Kategoria”).
Jak zacząć edytować i tworzyć strony w formie bazy danych pokazuje poniższy filmik:
Po drugie, każda pozycja w bazie danych jest jednocześnie stroną, na której możemy tworzyć nasze osobiste notatki. Ich treść może powstawać w czasie nauki do uprawnień zawodowych, bądź możemy umieszczać informacje najbardziej nas interesujące z danego aktu prawnego.
Po trzecie, Notion posiada wbudowaną wyszukiwarkę treści, dzięki której możliwe jest znalezienie każdego słowa, które jest wypisane na jakiejkolwiek stronie (nie dotyczy to zagnieżdżonych plików, jak pdf).
Znajdziesz ją w lewym górnym rogu – „Quick find„. Dzięki tej funkcji łatwo wyszukamy to co potrzebujemy, dzięki czemu czas dostępu do aktu prawnego o wiele się skraca.
To na razie tyle. Funkcje Notion dają jeszcze wiele możliwości na rozbudowanie omawianej tutaj bazy, którą właśnie zduplikowałeś na swoje konto. Na moim blogu będę opisywał jak jeszcze lepiej korzystać z Notion.
Życzę sukcesów i produktywnego wykorzystania narzędzia jakim jest aplikacja Notion i mojego skromnego dodatku na start.
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, pisz śmiało, na pewno odpowiem.
marcin@kursgeodety.pl