You are currently viewing geoPUZ #6
  • Reading time:9 mins read
  • Post author:
  • Post comments:0 Komentarzy

W dzisiejszym wydaniu geoPUZa
krótko i na temat:

▶️ PLANOWANIE

Obecnie można znaleźć wiele aplikacji do zarządzania zadaniami i tworzenia list rzeczy do zrobienia (ang. To-Do). Wymienię choć kilka wyspecjalizowanych w tym temacie:

Dzisiaj chcę napisać o tej ostatniej aplikacji, czyli Todoist – który już od paru lat jest moim „agregatem” wszelkich terminów, powtarzających się zadań, dat które muszę pamiętać, czy układaniu kolejnych podzadań zorganizowanych w projekty.

Śmiało mogę napisać że ta apka pomaga mi w lepszej organizacji i osobistej produktywności.

moje poziomy karmy

To co wyróżnia Todoist to prostota, minimalizm, a także sposób interakcji z aplikacją. System interpretujący tekst rozpoznaje bowiem język używany potocznie. Używając zwrotów w postaci „jutro” , „za 10 dni” , „co miesiąc” czy „w każdy piątek wieczorem” – aplikacja zapisuje odpowiednio każde sformułowanie w kalendarzu.

Inne zalety aplikacji Todoist to:

  • organizacja zadań w projekty, podprojekty oraz sekcje (coś jak kanban)
  • mnogość opcji – sortowanie, inteligentne filtry, etykiety
  • sprawdzanie postępów poprzez zbieranie punktów karmy
  • aplikacja dostępna na wszystkie platformy, ciągle wychodzą aktualne wersje
  • opcja bezpłatna daje dużo możliwości, wersja pro to wydatek 11 zł na miesiąc (kawa z hotdogiem?)

Jeżeli potrzebujesz mieć swoje sprawy pod kontrolą, polecam zainstalować Todoist i korzystać z niego codziennie! Korzystając z tego ref-linka otrzymasz 2 mięsiące wersji pro do przetestowania 🙂

▶️ UCZENIE SIĘ

Zakuwanie to nie najlepsza metoda na uczenie się. Czegokolwiek. Jeżeli uważasz inaczej i dzięki zakuwaniu przeszedłeś jakiś egzamin lub sprawdzian ucząc się w ten sposób, spróbuj sobie przypomnieć „wkute” informacje po paru miesiącach.

Tak samo jest z podkreślaniem tekstu w materiałach, wielokrotnym czytaniu, uczeniu się po nocach, nie robiąc przerw czy bezpośrednio przed sprawdzianem. To wszystko metody z „niskiej półki” uczenia się, mało efektywne i nie dodające wartości do czasu który wkładamy w naukę.

Istnieją jednak naukowo dowiedzione metody dzięki którym proces nauki może okazać się najbardziej optymalny. Książka, która w pełni to opisuje, bazując na przeróżnych badaniach z udziałem studentów to „Make It Stick” Petera C. Browna, wydana także w Polsce pod jakże chwytliwym tytułem 😉 „Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się”.

Ta pozycja jest niezbędna do zapoznania się dla osób które interesują się tematem własnej edukacji.

Obala mity i przedstawia skuteczną metodologię, która w skrócie polega na:

  • praktyce przywoływania
  • powtórzeń ułożonych w czasie
  • przeplatania tematów nauki

Notatki z tej lektury znajdziesz na mojej stronie Składnica. Wypisałem tam najważniejsze zagadnienia i motywy z każdego rozdziału książki.

▶️ ZDROWIE

Peter Attia to lekarz z USA specjalizujący się w tematach długowieczności. Jest osobą, która porzuciła praktykę chirurga na rzecz działalności badawczo – rozwojowej połączonej z biznesem. Inwestuje i rozwija różne działalności w sferze nauk stosowanych dla polepszania zdrowia.

Generalnie jeżeli ktoś ma gruby portfel i potrzebę zadbania o swoje zdrowie i starość, Attia i jego zespół mogą mu pomóc 😉 Dla tych z mniejszymi zasobami i brakiem możliwości bezpośredniego kontaktu, pozostają publikacje, wywiady w internecie, podcastach i wideo. A tych jest sporo.

Dziś chciałbym przedstawić uniwersalny schemat odżywiania, który powstał na bazie doświadczeń i badań Atti (zamieścił go na swoim blogu w 2020 r. w tym wpisie):

www.peterattia.com

Schemat składa się z trzech osi XYZ:

  • CR (Consumed Restriction) – ograniczenie ilości spożywanego pokarmu – czyli jaką ilość jedzenia spożywamy, np. wielkość tego co mamy na talerzu
  • TR (Time Restriction) – ograniczenie czasu (częstotliwości) posiłków – czyli wydłużanie czasu pomiędzy posiłkami, np. posty okresowe, czy 2 posiłki na dzień
  • DR (Diet Restriction) – ograniczenie poszczególnych składników pokarmowych – czyli czego nie jeść, np. nie spożywanie cukru czy nabiału, glutenu

Cele które trzeba wziąć pod uwagę stosując ten schemat to:

  • Zawsze kieruj się jedną z tych osi w schemacie
  • Często kieruj się dwiema z tych osi
  • Okazjonalnie stosuj wszystkie trzy kierunki

Jak widzisz, nie jest to uwarunkowane rodzajem diety, a schemat jest uproszczony bardziej w stronę podstaw, czy fundamentów ogólnego podejścia do odżywiania. Ważne jest więc kiedy jemy, a kiedy nie, co jemy, a co nie, a także w jakiej ilości. Dążąc w kierunku powyższych celów możemy mieć większe szansę na zdrowie i spokojną starość.

Po więcej informacji od Petera Atti odsyłam do świetnego wywiadu poniżej, który ukazał się akurat kiedy pisałem ten wpis:

The form you have selected does not exist.

Dodaj komentarz